Kundservice - Få rätt hjälp dygnet runt!

Strategi & Tips Steg 3 – Skaffa kunder

Senast uppdaterad: Oct 03, 2014 15:23
 Strategi & Tips Steg 3 – Skaffa kunder  

Vilka kunder ska ni rikta in er på?

För nystartade nystartade företag kan det vara svårare att få in kunder eftersom de kanske satsar på ett etablerat företag som bevisat sin erfarenhet. Det gäller framförallt de stora uppdrag. Om många kunder med stora uppdrag tackar nej så är det bra att börja rikta in er på mindre uppdrag. Kunder med mindre uppdrag är oftast mindre kräsna och då har ni större chans att få uppdraget.

När ni utfört ett antal mindre uppdrag med bra resultat och fått in positiva omdömen så får ni bättre utgångsläge att konkurrera om större uppdrag (Mer information om omdömen här).

Det gäller att rikta in sig på rätt uppdrag vid rätt tillfälle. Att satsa på stora uppdrag direkt kan bli svårt. Tänk på att ha en plan på att jobba er uppåt och då kommer ni till slut nå toppen och de bästa uppdragen.

Små uppdrag kan vara svåra gå i vinst på. Försök planera dem strategiskt. Ni kan plocka in flera små uppdrag i samma område och genomföra alla på samma dag för att spara in på bränslekostnader. Även om ni inte tjänar mycket pengar på små uppdrag i början så ger de er erfarenhet och nöjda kunder så de är ändå värdefulla.
 

Vilka priser ska ni ha? 

En av det viktigaste sakerna att tänka på är vilka priser ni ska ha. Vilken prissättning ni ska ha beror på olika faktorer. Ju längre erfarenhet ni har och ju fler positiva kundomdömen ni har desto högre priser kan ni ta. Priset kan också anpassas efter storleken och hur komplicerat uppdraget är. Man kan inte heller ha för låga priser eftersom det kan verka misstänksamt.

VIKTIGT! Om ert företag erbjuder tjänster som är avdragsgilla för ROT/RUT avdraget så är det viktigt att ni vet vilka regler som gäller både för er som företagare och även för kunderna som ni kommer jobba åt. Läs mer här.
 

Vilka erbjudande ska ni ge kunderna?

För locka kunder att välja just ert företag är det alltid bra att ha några erbjudanden. Det kan exempelvis vara nykundsrabatt. En provstädning innan man tecknar ett abonnemangsavtal. Att kunden får något på köpet. Tänk på vilken typ av kund det är ni pratar med och anpassa erbjudandet utefter.

Nu behöver du veta hur du använder vår tjänst på bästa sätt! Se här.

< Tillbaka till Strategi & Tips Steg 2 - Varumärke och kommunikation
< Tillbaka till början

Personlig Service

  • Maila ditt ärende
  • KUNDSERVICE
    Kontakta oss på
    info@servicefinder.com eller 08-653 00 00
    Öppettider:
    Måndag till fredag, 09.00 – 17.00.
    (lunchstängt 12-13)
noreply@servicefinder.com
http://assets3.desk.com/
false
desk
Laddas
sekunder sedan
en minut sedan
minuter sedan
en timme sedan
timmar sedan
en dag sedan
dagar sedan
om
false
Ogiltiga tecken är funna
/customer/sv/portal/articles/autocomplete