Kundservice - Få rätt hjälp dygnet runt!

Vad borde man tänka på när man anlitar ett företag via ServiceFinder?

Senast uppdaterad: Oct 20, 2014 17:05
För att du ska bli nöjd med företaget och arbetet de utför så finns det några saker som du borde tänka på.

Försäkring

Det är bra om företaget har ansvarsförsäkring ifall något går fel. På så sätt är det tydligt vem som står för kostnaderna och du kan känna en trygghet.

Certifikat/Behörigheter

Om företaget ska utföra ett arbete där särskilda behörigheter krävs så bör du se till att företaget kan visa upp certifikat eller diplom som bevisar att de har rätt behörigheter. Detta gäller t.ex. våtrumarbeten och el-arbeten.

Bygglov

Om du ska utföra en renovering så är det viktigt att du har tillstånd för det. Om du bor i en bostadsrätt eller hyresrätt så kan tillstånd från föreningen/hyresvärden behövas. Om du bor i villa/radhus så kan du behöva bygglov från kommunen/markägaren. Kolla upp vad som behövs i just ditt fall.

ROT/RUT – avdraget

Du kan själv på Skatteverkets hemsida se om arbetet du önskar göra är berättigat för ROT/RUT avdrag. Det finns skillnader i tex bostadsrätter och hyresrätter så det är bra att veta detta innan du börjar arbetet. För mer info se här.

Besiktning

Det är alltid bra att anlita en besiktningsman efter att arbetet slutförts. På så sätt kan man säkerställa att arbetet utförts fackmannamässigt.

Skriftligt avtal

För både din och företagets säkerhet är det alltid bra att teckna skriftliga avtal. Det är viktigt att det är tydligt specificerat vad som ska göras och inom vilken tidsram. Det ska tydligt framgå vad arbetskostnaden och materialkostnaden är. De bör även stå vem som ska stå för vilka kostnader om eventuella fel/olyckor skulle uppstå. Hantverksformuläret på konsumentverkets hemsida är ett bra exempel. Se här.

Jämför företagen!

Jämför alla företag som visar intresse för din förfrågan. Jämför deras omdömen och offerter för att göra det bästa valet. Klickar här för att se hur du jämför företagen på ditt konto.

ServiceFinder är enbart en förmedlare för kontakten mellan konsument och tjänsteleverantör och tar inget ansvar för själva arbetet eller uppgörelsen mellan dig och företaget.

 

Relaterade Artiklar


Hur kontrollerar ni företagen som är anslutna till ServiceFinder?

Hur skriver jag en bra förfrågan?

Hur jämför jag företagen som kontaktat mig?

Hur lämnar jag ett omdöme om företaget jag anlitat?


 

Personlig Service

  • Maila ditt ärende
  • KUNDSERVICE
    Kontakta oss på info@servicefinder.com eller 08-653 00 00
    Öppettider:
    Måndag till fredag, 09.00 – 17.00.
    (lunchstängt 12-13)
noreply@servicefinder.com
http://assets0.desk.com/
false
desk
Laddas
sekunder sedan
en minut sedan
minuter sedan
en timme sedan
timmar sedan
en dag sedan
dagar sedan
om
false
Ogiltiga tecken är funna
/customer/sv/portal/articles/autocomplete