Kundservice - Få rätt hjälp dygnet runt!

Guide - 4 steg till din första kund

Senast uppdaterad: Nov 27, 2014 09:00
Kom igång - 4 steg till din första kund!

1 Ställ in ditt konto
 
  1. Logga in på ditt konto på www.servicefinder.se och utforska hela kontot. Ju mer du vet om ditt konto och tjänsten desto bättre kommer du kunna använda den.
     
  2. Se till att dina kontaktuppgifter är korrekt. Gå till Mitt konto -> Mitt användarkonto
     
  3. Redigera din företagsinformation. Gå till Mitt konto -> Redigera företag
     
  4. Redigera din företagspresentation. Gå till Mitt konto -> Redigera företagspresentation (Mycket viktigt!)
                        

2 Börja köp kontaktuppgifter
 
  1. Börja köp kontaktuppgifter så snart som möjligt. Ju tidigare du är ute desto större är chansen att få jobbet. Ju fler kunder du kontaktar desto större chans har du att få jobb.
     
  2. Du kan köpa direkt via matchningsmailen som du får skickade till dig eller logga in på ditt konto och köpa därifrån.
     
  3. Varje gång du klickar på köp så får du alltid bekräfta köpet och då står det hur mycket pengar som dras ifrån din pott eller hur många köp du har kvar på ditt abonnemang.

 


3 Börja kontakta kunder
 
  1. Det är ofta bra att först ringa kunden för att få en personlig kontakt, om de inte specifikt skrivit att de vill ha kontakt på mail. Tänk på att ringa kunden under den tid som de sagt att de vill bli kontaktade.
     
  2. Efter samtalet är det bra att följa upp med mötesbekräftelse eller information/offert via mail.
     
  3. Tänk på att inte ringa/maila kunden för många gånger. Om kunden upplever dig som aggressiv så kanske de väljer bort dig från jobbet.
     
  4. Om många kunder inte svarar på dina mail behöver du kanske ändra det du skriver. Prova olika saker för att få kunden att återkomma till dig.
     
  5. OBS! Tänk på att när du skaffar kunder genom ServiceFinder behöver du vara mer aktiv än när du skaffar kunder utanför ServiceFinder. Du kan inte vänta på att kunden hör av sig till dig utan du behöver kontakta kunden. Våra kunder vill att företagen ska kontakta dem!
     


4 Skicka offert till kunden

Du kan skicka en offert till kunden via vår offertmodul på ditt konto eller via din egna epost. Skickar du via din egna epost så rekommenderar vi att du skickar den som en PDF.

Så här använder du vår Offert Modul
 
  1. Klicka på ”Mina jobb”.
     
  2. Sedan klickar du på ”Köpta förfrågningar”.
     
  3. Leta upp förfrågningen du vill skicka en offert till och klicka på offert ikonen till höger:
     
  4. Fyll sedan i alla fält i offerten dvs; mängd, timmar/material/kvm/fastpris, beskrivning, styckpris och ett meddelande till kunden. Boka i avdrag för ROT/RUT om kunden är berättigad för det. När offerten är klar så borde den se ut som exemplet nedan.


     
  5. När du är klar, klicka på ”Skicka Offert”.
     
  6. När du skickat offerten så kommer kunden få ett mail som berättar att du skickat en offert.
     
  7. Vi rekommenderar att du följer upp offerten med att kontakta kunden efter ett par dagar för att fråga om de sett offerten och om de har några frågor.
 

Tips på Offerter

För att få kunder behöver du skriva bra offerter. Du kan skicka offerter via ditt konto eller direkt via din egen mail. Skickar du via din egen mail så rekommenderar vi att du bifogar offerten som en PDF. Du kan ladda ner en offertmall som du fyller i med dina egna uppgifter här.

Oavsett vilket sätt du väljer så det viktigt att offerten är tydlig och förutom priset är det viktigt att kunden ser vad just du kan erbjudaKunden ska känna sig trygg i sitt val!
  1. Ta upp det som är bra med just ert företag. Exempelvis försäkringar och garantier.
     
  2. Det ska i offerten tydligt framgå vilket arbete som ingår i uppdraget.
     
  3. Skriv tydligt era villkor i offerten. Hur och när betalning sker osv.
     
  4. Det ska tydligt framgå vad priset är uppdelat på material och arbetskostnad (Endast arbetskostnad är giltigt för RUT/ROT avdrag).
     
  5. Gör det tydligt vad kostnaden blir efter eventuellt ROT/RUT avdrag.
     
  6. OBS! Viktigt att tänka på är att priser riktade till privatpersoner måste vara inklusive moms

 

2 tips för att få fler kunder!


1 Börja samla omdömen

Rekommendationer från tidigare nöjda kunder är ett jätte bra sätt att få nya kunder.

Därför är det viktigt att du aktivt jobbar med att få in positiva omdömen.
 
  1. Vi rekommenderar starkt att du ber nöjda kunder du fått genom ServiceFinder att lämna ett omdöme om er. Om de inte vet hur dem gör kan du skicka denna länk till dem.
     
  2. Alla kunder som du köper kontaktuppgifter till kan se din företagspresentation och dina omdömen så hänvisa alltid till den när du pratar med kunder.

Eniro.se
  1. Vi samarbetar med eniro.se. Det betyder att om en kund lämnar ett omdöme om ditt företag på Eniro så syns det på din företagspresentation på ServiceFinder.
     
  2. Därför rekommenderar vi dig att be kunder som du fått utanför ServiceFinder att lämna omdömen om dig på eniro.se. Det kommer i sin tur hjälp dig få nya kunder på ServiceFinder.
     


2 Jobba strukturerat och effektivt

När du kontaktar många kunder, är ute på jobb och sköter administration samtidigt är det mycket att hålla reda på.

Våra bästa tips för att jobba strukturerat och effektivt.
 
  1. Kalender

    Planera in dina kundmöten, jobb och admin strukturerat så hinner du med allt och undviker att råka dubbelboka möten.
     
  2. Mail/offertmallar

    Du skickar ofta samma typ av mail och offerter. Spara färdiga mallar så slipper du skriva samma sak flera gånger.
     
  3. Referenskunder

    Kolla upp vilka av dina nuvarande nöjda kunder skulle kunna tänka sig vara referenser åt dig. Ha dessa redo när du skickar offert till kunden.
     
  4. Kopior på certifikat och diplom

    Din kompetens är ditt starkaste argument. Om du har tex våtrumscertifikat eller el-behörighet som du kan visa kunden. Det ger kunden trygghet.
     
  5. Låt alla i företaget fokusera på det dem är bäst på

    Lägg så snart du har råd över ekonomin till en bokföringsbyrå.
    Det kan vara värt att anställa en administratör eller allt-i-allo som kan sköta pappersarbete och annat som tar bort fokus från dig att jobba med det du är bäst på.

 

Personlig Service

  • Maila ditt ärende
  • KUNDSERVICE
    Kontakta oss på info@servicefinder.com eller 08-653 00 00
    Öppettider:
    Måndag till fredag, 09.00 – 17.00.
    (lunchstängt 12-13)
noreply@servicefinder.com
http://assets3.desk.com/
false
desk
Laddas
sekunder sedan
en minut sedan
minuter sedan
en timme sedan
timmar sedan
en dag sedan
dagar sedan
om
false
Ogiltiga tecken är funna
/customer/sv/portal/articles/autocomplete