När en betalning hamnar fel

När ett företag byter bankgiro kan man utsättas för risken att en inbetalning hamnar i fel plånbok. Om detta förargliga inträffar är det upp till en själv att få tillbaka pengarna. Många gånger sparar en kund bankgirot i sin mottagarlista, men det är inte alltid detta hjälper, då bankgirot bytts ut. Det finns dock en del åtgärder man kan vidta då man rutinmässigt utför inbetalningar för att undvika att misstag händer. Här är några tips på vägen:

Problem med kapade fakturor

För att kringgå det ovanstående problemet kan man förstås alltid se till att skriva in bankgiro-numret, för hand, varje gång man gör en inbetalning. Men även då kan pengarna faktiskt, om det vill sig riktigt illa, hamna i fel händer. Problemet med så kallade kapade fakturor har vuxit sig allt större. Ofta har det gått till genom att bedragare har stulit post och ändrat bankgironumret till sitt eget bankgiro. Många småföretagare använder stöldsäkra brevlådor, som kan minska risken något, men även där har problem förekommit. Ett av de säkrare korten man kan använda är att alltid titta upp bankgironumret och se att mottagaren stämmer överens med den mottagare man vill betala till.

Hur fungerar ett bankgironummer?

Bankgironumret kan man likna vid en adress som är kopplad till en innehavares bankkonto. Man kan alltså göra in- och utbetalningar utan att använda sitt bankkonto. Ett bankgironummer kan flyttas över då man byter bank, och en regel gör gällande att ett kasserat bankgiro måste vara i ”karantän” i 3 år innan det kan återanvändas. Detta för att minska risken att felaktiga inbetalningar utförs. Många undrar nog om det går att få ett särskilt nummer, men dessa slumpas fram och har man ett favoritnummer är chansen inte särskilt stor att man får det. Det finns nämligen 1,7 miljoner möjliga talföljder att välja på.